| Jižní (brněnský) portál Blanenského tunelu č. 10 s nezbytným traťovým telefonem instalovaným během rekonstrukce v letech 1996–1999. |
Popis
Dvojkolejný Blanenský tunel č. 10 je nejsevernějším z původních deseti (dnes devíti) blanenských tunelů. Tunel se nachází na katastru města Blansko na trati Brno – Česká Třebová (260) mezi zastávkou Adamov zastávka a stanicí Blansko. Tunel se nachází v mírném oblouku podle toku řeky Svitavy.
Tunel byl vystavěn jako dvoukolejný a uveden do provozu v roce 1849 firmou italského podnikatele Felice Tallachiniho. Pravděpodobně v 60. letech 20. století byl tunel v rámci předelektrizačních příprav na trati Brno – Česká Třebová (260) rozšířen, přičemž přišel o svoje původní kamenné (empírové) portály a získal nové betonové portály s otvorem ve tvaru půloválu.
Po snesení tunelů č. 5 a 6 u Adamova se stal se svojí délkou 103 m tunel č. 10 druhým nejkratším z devítky blanenských tunelů (nejkratší stojící je tunel č. 1).
| Pohled z útrob tunelu č. 10 k jihu na severní (třebovský) portál tunelu č. 9. |
| | Pohled skrze severní portál Blanenského tunelu č. 9 směrem k huti Klamovce, za kterou nsáleduje stanice Blansko. |
|
| Vlak EC276 Slovan vedený lokomotivou 350 018-8 Železničné spoločnosti Slovensko opouští severní (třebovský) portál Blanenského tunelu č. 10 a míří do stanice Blansko. |
| | Severní (třebovský) portál Blanenského tunelu č. 10 ve své betonové podobě, kterou získal v 60. letech 20. století v rámci příprav na elektrizaci tratě. |
|
Zdroje
- Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.
|